Avalikult
Haridusest on lastevanemate kodanikualgatus.
Algatus sündis
septembris 2015 ning on sellest ajast olnud erinevate era-ja
munitsipaalkoolides õppivate laste vanemate vabatahtlik tegevus Eesti hariduse
mitmekesisuse ning lapsevanemate valikuvabaduse eest seismine.
Erakoolid ei ole
tavapärased äriettevõtted, vaid sotsiaalne ettevõtlus, mille avalik toetamine
on demokraatlikus riigi aktsepteeritud, mõistlik ja põhjendatud. Erakoolid
taotlevad, et riik (Riigikogu) ei muudaks seni kehtivaid põhimõtteid
läbimõtlematult, analüüse tegemata ja alternatiive huvigruppidega koos läbi
arutamata.
Kodanikuliikumise
e-postiaadress on info@avalikultharidusest.ee.
AJALUGU
1. 9. juunil 2010
aastal muutis Riigikogu erakooliseadust viisil, et pidas õigeks erakoolidele
makstakse tegevustoetust. Riigikogu rõhutas võrdse kohtlemise vajadust.
2. 2013-2014 jättis
Tallinna linn mitmetele erakoolidele tegevuskulude toetuse välja maksmata
põhjusel, et riik pole selleks raha eraldanund. Erakoolid võitsid need kohtuasjad
ja kohtud kohustasid KOV-sid tegevuskulusid kandma.
3. Tallinna
Linnavolikogu otsustas 12. juuni 2014. a otsusega nr 101 esitada Riigikohtule
taotluse tunnistada 1) põhiseaduse vastaseks olukord, kus Eesti Vabariik ei ole
kehtestanud regulatsiooni, mis tagaks erakooliseaduse § 22 prim 2 sätestatud
kohustuse rahastamise riigieelarvest, või 2) kui Riigikohus leiab, et tegemist
on kohaliku omavalitsuse kohustusega, tunnistada erakooliseaduse § 22 prim 2 kehtetuks.
4. Riigikogu vastas
Riigikohtule: „Regulatsiooni eesmärgiks on soov kehtestada üldhariduskoolide
rahastamiseks sarnased üldised põhimõtted, olenemata koolide omandivormist,
luua eeldused õppemaksu vähendamiseks erakoolides, tagades sellega suuremale
ringile koolikohustuslikele isikutele ja nende seaduslikele esindajatele suurem
vabadus valida ja otsustada, millistes üldhariduskoolides (sh võimalus valida
erinevate õppekavade ja õppevormide vahel) õppida, sõltumata koolide
omandivormist. Nimetatud eesmärgid ei ole õigusvastased.“ (vt kohtuotsus http://www.riigikohus.ee/?id=11&tekst=RK/3-4-1-26-14,
punkt 8.)
5.
Justiitsministeerium leidis samuti, et põhiseaduse probleemi pole, ja kinnitas:
„Regulatsioon tagab koolide vahel konkurentsi, sunnib koolipidajaid pingutama
parema ja mitmekesisema hariduse andmise nimel ning võimaldab lapsevanematel
tagada oma lastele parim haridus.
7. Riigikohus
otsustas: „Kolleegium on seisukohal, et PS § 37 lg 2 kohaselt ei ole EraKS §-st
22 prim 2 kohalikele omavalitsustele tulenev kohustus rahastada
eraüldhariduskoolide tegevuskulusid käsitatav kohalike omavalitsuste olemusliku
ülesandena. Tegemist on kohalikele omavalitsustele pandud kohustusega, mille
rahastamine peab tulenevalt PS § 154 lg 2 teisest lausest toimuma
riigieelarvest. Seetõttu on PS § 154 lg 1 ja lg 2 teise lausega vastuolus
selliste õigustloovate aktide andmata jätmine, mis sätestaksid omavalitsuse
üksustele EraKS §-ga 22 prim 2 pandud kohustuste rahastamise riigieelarvest.“
8. Seega ei asunud
Riigikohus seisukohale, et erakoolide tegevuskulude toetamine oleks
põhimõtteliselt vale või põhiseadusevastane. Põhiseadusevastaseks tunnistati
hoopis riigi tegevus õigusliku regulatsiooni kindlustamata jätmise tõttu.
9. Detsembris 2014
esitasid IRL saadikud Riigikogule erakooliseaduse muutmise seaduse eelnõu (nr
811), millega oleks täidetud Riigikohtu juhtnöör – kehtestatud vajalikud
õigusnormid raha eraldamiseks riigieelarvest Eelnõu algatajad põhjendasid:
„Võrdse kohtlemise printsiibist lähtuvalt on põhjendatud, et omavalitsus toetab
erakoolide õpilasi sarnaselt munitsipaalkoolide õpilastega, sest vaatamata
kooli omandivormile toimub mõlemates ühtviisi lastele hariduse andmine.“
10. Sellele
eelnõule seisukohta esitades vastas HTM: „Esitatud eelnõus väljapakutud
lahendusettepanek on üks võimalus tekkinud olukorra lahendamiseks. Haridus- ja
Teadusministeerium on aga kultuurikomisjoni arutelude põhjal välja töötanud
mitmed erinevad lahendusettepanekud, mis võimaldavad Riigikogu
kultuurikomisjonil valida välja kõige sobilikuma ja sellega edasi töötada.
Seega peame vajalikuks, arvestades, et erakoolide rahastamissüsteemi muutmise
puhul on tegemist komplekse küsimusega, mis nõuab põhjalikku analüüsi ja
arutelu, liikuda pikaajalisema, toimiva lahenduse suunas ja seda koostöös
kultuurikomisjoniga. „ Ka kultuurikomisjon oli samal arvamusel. Selle
tulemusena eelnõud edasi ei menetletud.
11. 2015 juulis
avaldati eelnõude infosüsteemis erakooliseaduse § 22 prim 2 muutmise seaduse
eelnõu, millega kaotatakse eraüldhariduskoolide tegevuskulude toetuse maksmise
kohustus. 20. oktoobril 2015 jättis Justiitsministeerium eelnõu
kooskõlastamata. 28. oktoobril 2015 esitati eelnõu valitsusele.
12. 16. juunil
võeti vastu Erakooliseaduse parandus, millega 31.detsembrini 2019. makstakse
erakoolidele toetust 75 protsenti kohaliku omavalitsuse arvestuslikust
keskmisest. Peale 1. jaanuari 2020. aastat kaob riigil täielikult kohustus
maksta kodanikualgatusel loodud koolidele tegevustoetust.
13. 18. septembril 2017
saatis HTM kooskõlastusringile erakooliseaduse muutmise seaduse eelnõu, mille
alusel jätkub erakoolidele tegevustoetuse maksmine riigi poolt ka peale 2020 aastat,
kuid selleks on vaja täita järgmised tingimused: erakoolil peab olema tähtajatu
tegevusluba ning erakooli õppemaks ei ole või olla suurem, kui 20% kehtivast
palga alammäärast
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar